Een artikel wordt beter gelezen dan een advertentie. Door een advertentie er uit te laten zien als een artikel, heb je een beter bereik. Deze combinatie bevat nieuws met een commerciële invalshoek, je wilt de lezer iets meegeven. Voor Bouwnu.nl, een vergelijkingswebsite voor aannemers, maakte ik een advertorial om de aannemers aan te sporen een profiel aan te maken op deze website.
Social media had eerst vooral privé mijn interesse. Al tijdens mijn studie leerde ik dat deze kanalen op zakelijk gebied ook een aantrekkelijke toevoeging zijn. Uit pure belangstelling las ik boeken en volgende ik de ontwikkelingen online en dat doe ik nog steeds. Bouwend Nederland plaatste een Bouwkeet op het Plein in Den Haag. Kamerleden, bouwers en vertegenwoordigers spraken vier dagen met elkaar over actuele onderwerpen. Ik zorgde deze dagen voor een stroom van berichten op Twitter.
Na mijn eerste stage bij AD Haagsche Courant ben ik daar blijven werken als freelancer. Ik heb veel inspirerende mensen ontmoet. Dit echtpaar was net begonnen met de verkoop van streekproducten toen ik hen mocht interviewen. Al enkele maanden later werden de producten aangeboden op verschillende locaties in de regio.
Mijn ervaring bij de regionale krant gebruik ik bij het opstellen van persberichten. Wekelijkse kranten maken graag gebruik van een goed opgesteld persbericht, sommige nemen deze direct over. Dit persbericht heb ik daarom bewust verdeeld over provincies en met een goed resultaat. Het bericht stond in tientallen kranten.
Ik ben bekend met het schrijven van seo-teksten, zodat ook de zoekmachines de website weten te vinden. Natuurlijk is het hierbij belangrijk dat de zoekwoorden niet overheersen, zodat de tekst goed leesbaar blijft. Dit vraagt om een creatieve manier van schrijven, waar ik mij met genoegen aan durf te wagen.
De bezuinigingen bij kranten heeft ook iets moois gebracht. Van de journalist wordt verwacht dat hij/ zij zelf een foto maakt. Fotografie is een vak apart, dat moet ik toegeven. Spelend met de camera op zoek naar de juiste positie. Een prachtige foto zorgt voor een prachtig artikel en daar heeft de schrijver ook baat bij.
Kort en bondig maakt duidelijk. Deze flyer in de vorm van een groot visitekaartje werd verspreid op een beurs. In slechts enkele zinnen is de dienstverlening omschreven. Voldoende informatie om de belangstelling te wekken en kort genoeg om tot de laatste punt te lezen.
’s Ochtends kijk ik het liefst het RTL Nieuws met Jan de Hoop, het was een droom dat hij in het mediaoverzicht een artikel van mij zou voorlezen. Dat is mij gelukt met dit ‘voorpaginanieuws’ door een anonieme tip.